De Japanse brouwer Asahi Group heeft de financiering voor het overnamebod op de Europese biermerken Grolsch en Peroni van branchegenoot SABMiller rond.

Dat meldden ingewijden aan zakenkrant The Wall Street Journal.

Met het bod zou een bedrag zijn gemoeid van meer dan 3 miljard dollar. Eerder werd door zakenmedia al gemeld dat Asahi interesse heeft in Grolsch en het Italiaanse Peroni.

Asahi bevestigde dinsdag dat het zijn strategische opties bekijkt, maar dat nog geen besluit is genomen. Ook andere partijen zoals brouwers uit de Filipijnen en Thailand, alsmede de investeringsmaatschappijen KKR en Cinven zouden in de race zijn voor de merken.

SABMiller zette Peroni en Grolsch vorige maand officieel in de etalage. SABMiller moet een aantal merken afstoten wegens de fusie met Anheuser-Busch InBev.

Biergigant AB InBev en SABMiller

De twee grootste bierconcerns ter wereld gaan samen verder, maar houden ernstig rekening met weerstand bij de Europese Commissie, die de gevolgen van zo'n fusie voor de concurrentie moet beoordelen. Om eventuele bezwaren voor te zijn, hebben zij de Europese topmerken Grolsch en Peroni te koop gezet.

In de Verenigde Staten namen de twee brouwers ook al maatregelen om te voorkomen dat mededingingsbezwaren hun samengaan in de weg zouden staan. SABMiller doet afstand van zijn belang in MillerCoors, een samenwerkingsverband met de Amerikaanse branchegenoot Molson Coors.

Met de overname van SABMiller door AB InBev is een bedrag van omgerekend zo'n 100 miljard euro gemoeid. Samen laten de twee biergiganten Heineken, de huidige nummer drie op de mondiale biermarkt, nog verder achter zich dan nu al het geval is.

Grolsch is sinds 2008 in handen van SABMiller. Het Brits/Zuid-Afrikaanse concern haalde de Twentse brouwer destijds voor 816 miljoen euro van de beurs.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl